Een klapblok gebruiken ?

Een klapblok met een lier gebruiken voor recovery

Leren hoe je een snatchblock moet gebruiken, ook wel een klapblok genoemd, is een essentiële vaardigheid voor de recovery van voertuigen tijdens het off-road rijden en overlanden. Een klapblok is een heavy-duty katrol in een metalen behuizing die wordt gebruikt in combinatie met een lier om een ​​vastzittend voertuig te bergen.

Klapblokken hebben twee doelen bij het bergen van voertuigen:

1) de trekkracht van een lier vergroten

2) de hoek van de lierkabel veranderen om het vastzittende voertuig vanuit verschillende hoeken los te kunnen trekken.

Wat is een klapblok ?

Moderne klapblokken die worden gebruikt voor het bergen van voertuigen, bij overlanden en off-road rijden zijn vrij eenvoudige dingen, bestaande uit een gegroefde schijf/ katrol welke is ingeklemd tussen twee metalen zijplaten en bij elkaar wordt gehouden door een pen of andere borging. De zijplaten kunnen uit elkaar worden gedraaid om het lier touw/kabel om de katrol te wikkelen. Wanneer de zijplaten zijn uitgelijnd, vormen de twee gaten een oog dat wordt gebruikt om het klapblok aan een anker of aan een voertuig te bevestigen met behulp van D-sluiting, harpsluiting of soft shackle en (in sommige gevallen) boomlinten of andere voor het lieren geschikte banden of touwen.

Een klapblok gebruiken?

Klapblokken kunnen worden gebruikt in een aantal verschillende scenario's en configuraties tijdens de recovery. We zullen proberen uit te leggen waar het gemakkelijk is om fouten te maken in deze veelvoorkomende voorbeelden.

Een klapblok gebruiken om de trekkracht van de lier te vergroten.

Een klapblok vergroot de trekkracht van de lier door mechanisch voordeel te bieden, hierbij leidt je de lierkabel rond de katrol van het klapblok en terug naar het vast zittende voertuig. In het onderstaande geval wordt het klapblok gebruikt om de trekkracht van de lier bijna te verdubbelen tijdens een poging je zelf los te trekken en waarbij een boom als ankerpunt wordt gebruikt. De lier levert niet helemaal het dubbele van de trekkracht, vanwege de weerstand van het klapblok .

 single.jpg

De lierkabel loopt in deze situatie van de lier op het voertuig door de klapblok en terug naar een veilig sleepoog of recovery point op het vast zittend voertuig. Hoewel het klapblok de trekkracht vergroot, moet u er rekening mee houden dat het anker (in dit geval de boom) het volledige gewicht van de auto moet kunnen houden dus zorg dat deze stevig genoeg is en trek dicht bij de wortel van de boom. Dit is een van de meest voorkomende bergingstechnieken met een lier en klapblok. U kunt rechtstreeks aan het boomlint ankeren met een D-sluiting of harpsluiting in plaats van aan een klapblok, maar het gebruik van een klapblok heeft het voordeel dat uw lier minder wordt belast.

Doe dit niet ! Als het uiteinde van de lierkabel weer aan een boom is bevestigd in plaats van aan het voertuig zelf, zoals hieronder is afgebeeld, dan biedt het klapblok geen enkel voordeel. Aangezien de kabel tussen de bomen statisch is, zou de lier volledig nodig zijn om het voertuig te trekken. Dit is in principe hetzelfde als rechtstreeks aan het boomlint te lieren zonder dat er een klapblok tussen zit en deze situatie heeft een klapblok dus geen enkel voordeel.

nogo.jpg

 

Een andere veel gebruikte techniek omvat twee voertuigen, zoals hieronder afgebeeld, waarbij het ene voertuig vastzit en het andere zijn lier moet gebruiken om te helpen. Het klapblok is verbonden aan het vastzittende voertuig met een D of harp sluiting en aan stevig sleepoog of recoverypoint. De lierkabel loopt van het te helpen voertuig naar het vastzittende voertuig en wordt vervolgens terug vastgemaakt aan het sleepoog van het te helpende voertuig.

 hulp.jpg

Het is ook nog mogelijk om meerdere klapblokken te gebruiken om de trekkracht nog meer te vergroten in onderstaande situatie is een tweede klapblok gebruikt in deze situatie verdrievoudigt de trekkracht van de lier.

double.jpg

Deze techniek kan zeer nuttig zijn als het vastzittend voertuig zwaarder is dan de capaciteit van de lier of zo vast staat dat de lier het niet meer trekt.

Een klapblok gebruiken om de trekrichting te veranderen.

Soms is het niet mogelijk om het helpend voertuig in een rechte lijn voor het vastzittend voertuig te krijgen in zo’n situatie kunnen we een klapblok gebruiken om de trekrichting van de lierkabel te veranderen zoals afgebeeld in onderstaande afbeelding.

angle.jpg

Hoe bevestig ik een klapblok aan een boomlint ?

klapblok.jpg

 Zoals je hier boven kan zien moet je altijd een boomlint gebruiken om schade aan het ankerpunt ( boom ) en lier touw te voorkomen.

Gebruik alleen gekeurde D of harpsluitingen en ben bewust van de maximum capaciteit van deze ( meestal aangegeven op de sluiting als WLL wat staat voor working load limit ) deze staat overigens niet voor de breeksterkte deze zal ongeveer drie keer zo hoog zijn .Gebruik de sluiting op de juiste wijze dus niet zoals op deze afbeelding. Dit verzwakt de schakel enorm hij is zo niet ontworpen om aan te trekken.

fout.jpg

Ben er altijd zeker van dat de pin tot het einde in de sluiting is geschroefd en draai hem dan een kwart slag terug zodat je hem na gebruik ook weer makkelijk los krijgt.

 

 

Bron vermelding: four wheeler’s bible, Chris Emmery en de Off-road driving manual.